fredag 5 november 2010

Ståndskall !!!

Regnet har pissat ner i ett par dagar, men några timmar före släpp klarnar det upp o temp sjunker till -4 så spänningen börjar redan på vägen till skogen. Väl där så är allting isigt men det dröjer inte länge innan jag på astron ser Traya börjar snurra,det tar ca en kvart så kommer vrålet när hon ser jösse lämna legan.Det märks att det är isigt i skogen det är svårt för Traya att få det riktiga flytet i drevet.När haren väljer att springa lite väg så kommer tappten ,jag följer med och sätter mej på en raksträcka med god sikt.Traya biter sig fast lite väl mycke på vägen tycker jag så minutrarna går,men efter ett tag börjar hon söka kanterna o då står det inte på innan hon ser haren för andra gången denna dag . Haren kommer upp på vägen framför mej med tiken två meter bakom.Det buktar uppe på berget dryga tjugominuter när det plötsligt blir tvärstopp, när jag efter en stund tittar på astron ser jag att hon står still o jag hör även några svaga skall. Jag slänger på mej ryggan o börjar klättringen uppför berget, medans jag går så hör jag Traya skälla på samma ställe så hennes skall vägleder mig rätt,sista biten blir det nästan bergsklättring jag letar mig fram till klippblocket o det enda jag ser är svansen på hunden.Att få ut Traya var inte lätt men till slut är både jag o hund ute och jag kan pusta ut att jag har hunden med mej.Jag har jagat denna hare ett antal gånger förut och misstänkt krypning flera ggr så det var bra o konstatera det idag.På väg mot bilen ringer min kompis Patrik o berättar att han tappat sin astro motagare, efter förvissande om att hittelönen var bra så åkte jag dit o börja leta. Efter en timme så var det klart ,den låg inne i en grantätning men har man hököga så går det bra.Två bra saker med denna dag jag fick höra ståndskall och jag gjorde Patrik glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar