lördag 6 november 2010

Klart o kallt när jag släpper Pimu det fräser i riset när hon drar iväg o försiktigt följer jag efter. Första sökturen blir en kvart, hon sveper förbi mej redo för nästa runda,o den blir längre jag ser på astron att hon har hittat spår så jag avaktar. Under tiden jämten reder ut spåren efter älgen eller älgarna så kollar jag till ett av älgpassen på marken o där har det gått hett till vill jag lova.Jag avbryts av upptaget som kommer ca kilometern bort o jag börjar röra mej dit.Med detta före som är idag så tar ansmygningen lång tid,efter en timme är jag nära ,eftersom bara kalv är lovligt så hoppas man förstås på att det är rätt djur,ståndetskallet har parkerat i en röjning så sista biten blir svår , men till slut ser jag först tiken sen även älgen tyvärr en ensam ko,o hur än jag letar så ser jag ingen kalv. Jag lägger undan bössan och tar fram videokameran med ett avstånd på tjugo meter så blir filmen bra,men tillslut blir det för mycket för kon så hon drar,jag försöker vissla tillbaka tiken men jaklusten gör att hon just då hör lite dåligt.Det blir sken så jag börjar gå mot bilen jag hör att hon får stopp på kon flera ggr men till slut är dom utom hörhåll. Med astrons hjälp så får jag leta med bilen o efter en timme har jag kontakt det står nu sjuhundra meter från vägen o denna gång går inkallningen bättre hon bryter och kommer till en nöjd husse.I morgon fortsätter jakten på kalv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar