fredag 9 december 2011

Kalvjakt

I dag går "brorsan Tomas" o jag ut o jagar kalv,jag börjar nästan misströsta så många ståndskall i höst men ideligen fel djur.Jag släpper Pimu i långbacken sövallv, hennes första söktur är på nästan fem km innan hon kommer åter,därefter några kortare svängar innan jag får henne dit jag vill. Trots den kraftiga vinden hör jag hennes upptag dryga km bort o det står i upptaget.Jag står o avaktar en bra stund men det verkar lite oroligt på ståndet o det börjar skricka iväg.Nu har även TB anslutit sig han passar av vägen brevid oss.Det går nån km sedan stannar dom o jag hänger på men hinner inte komma in på ståndet innan de bär sta igen TB ser skymten o vi konstaterar ko med kalv.Åter igen nån km förflyttning innan det står igen. Det tar en bra stund för mej att komma i rätt vind för att kunna gå på,trots knäckebrö på backen så är jag inne på bra håll,står och bara väntar på att kalven ska kliva fram,kon o Pimu ser jag redan men det lilla sista fattas. Under tiden kon jagar Pimu passar jag på att avansera för o nå kalven men den är orolig drar vidare nu stannar dom mellan TB o mej vi är mindre än hundra m ifrån varandra o bara väntar på skottchans.Vet inte om vinden snurrar till nu men det av igen,kon o kalven går över vägen stax nedan för TB och visar upp sig för några åhörare som har kommit ut.Vi hör åter igen Pimus sköna stämma. Sista chansen nu, hon har kört nästan fyra tim o det börjar närma sig gränsen mot grannlaget,men denna gång står Tomas rätt o kan avsluta jakten med två skott.Eftersom jag gillar hundjakter o detta var en riktig sådan så kommer denna dag att ihågkommas väldigt länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar